6.3.14

Prezantim I Letersise Antike Greke


Letersia klasike greke dhe ajo romake formojne te dyja se bashku ate qe quhet letersi antike. Antikiteti greko-romak perben nje unitet dhe nje shkalle te vecante zhvillimi ne historine e njerezimit. Ai u zhvilluar ne kuadrin e shoqerise skllavopronare, prandaj dhe letersite qe u zhvilluan ne Greqi dhe ne Rome kane ngjashmeri te madhe dhe jane ten je lloji, sepse ten je lloji kane qene dhe shoqerite ne te cilat ato u zhvilluan.
Krijuesi I letersise dhe I artit grek ka qene ai popull qe e quajti veten Helen, kurse ne bote njihet me emrin grek. Ne fillim tee pokes historike, greket I shohim ten dare ne tri fise kryesore: ne jone, eole dhe dore, prej te cileve kemi dhe dialektet perkatese. Keto dialekte luajten nje rol te vecante ne zhvillimin e gjinive dhe te zhanreve te ndryshme letrare qe e kane zanafillen e tyre ne poezine gojore te popullit, ne ritet, besimet dhe legjendat e tij. Rol te rendesishem luajti mitologjia. Mitologjia lindi nga soditja e dukurive te natyres dhe nga habia qe ato shkaktonin tek njerezit primitive. Ata habiteshin nga moria e dukurive natyrore dhe duke qene ne nje shkalle shume te ulet te zhvillimit mendor, krijonin per to gjithfare perfytyrimesh fantastike. Te panjohurat e natyres dhe te botes psikologjike njerezore ndikuan tek njeriu primitive per ti mbushur mallet, fushat, pyjet, qiellin dhe detin me qenie te mbinatyrshme. Keshtu lindi feja, linden hyjnite si personifikim I forcave te mira ose te keqija qe vepronin ne jeten e individit ose te fisit. Mitologjia u vu ne themel te letersise dhe artit grek.
Letersia klasike greke karakterizohet nga optimizmi, nga dashuria per jeten, nga besimi ne forcat njohese dhe krijuese te njeriut. Ndjenja patriotike ngrihet lart dhe himnizohet ne veprat e poeteve dhe shkrimtareve.
Letersia klasike greke ka karakter te theksuar demokratik. Ne veprat e shkrimtareve dhe poeteve duket qarte simpatia dhe dashuria per njerezit e thjeshte, qe e nxjerrin jetesen me mundim dhe me djersen e tyre.
Bazë themelore e tërë sistemit metrik grek, ka qenë gjatësia dhe shkurtësia e shqiptimit në kohën të rrokjeve, të gjata dhe të shkurta. Rrokja e gjatë kishte vlerën e dy rrokjeve të shkurta dhe quhej arsi, e shënohej me një vizë ,-, kurse rrokjet e shkurtra quheshin mora dhe shënoheshin me një hark. Në poezinë antike greke ishte këmba, e cila përbëhej prej tri rrokjeve. Gjatësia e vargut numërohej me këmbë. P.sh vargu 2-këmbësh, 3-këmbësh etj, kurse sot kemi 4-rrokësh, 5-rrokësh, 6-rrokësh etj. Veprat Iliada dhe Odisea të Homerit janë shkruar me vargun 6-këmbësh, kurse sipas sistemit të metrikes së sotme ky del si 18- rrokësh. (Një këmbë kishte 3 rrokje, 6 këmbë kanë 18 rrokje)
2.       Perfaqesuesit e Letersise Antike Greke

Nder perfaqesuesit kryesore te letersise antike greke mund te permendim:

Homeri

LetĂ«rsia klasike greke fillon me dy poemat e mĂ«dha epike, me "IliadĂ«n" dhe "OdisenĂ«" qĂ« bota antike mendonte se i ka krijuar Homeri, edhe pse pĂ«r tĂ« nuk dinte pothuaj asgjĂ«. PĂ«r shumĂ« qytete greke Ă«shtĂ« thĂ«nĂ« se janĂ« vendlindja e poetit. Duke u nisur nga veçoritĂ« gjuhĂ«sore tĂ« poemave, shkenca ka pranuar si mĂ« tĂ« mundshĂ«m SmirnĂ«n, qytet kolonial grek nĂ« AzinĂ« e VogĂ«l (Izmiri i sotĂ«m nĂ« Turqi). PĂ«r Homerin mendohet tĂ« ketĂ« jetuar aty nga shekuli IX para erĂ«s sĂ« re. Babai i histografisĂ« greke, Herodoti (shek. V p.e.r.) thotĂ« se Hesiodi ka njĂ« mendim tjetĂ«r qĂ« sjell Homerin nĂ« shekullin VIII para erĂ«s sĂ« re. NĂ« kĂ«ngĂ«n VI tĂ« "IliadĂ«s" poeti flet pĂ«r rrĂ«mbimin e HelenĂ«s nga Paridi. NĂ« kĂ«ngĂ«n V ku tregohen bĂ«mat e heroit grek Domerdit, thuhet se ai "rroku njĂ« shkĂ«mb tĂ« madh hata, dy burra qĂ« jetojnĂ« sot prej vendit s'mund ta luajnĂ«". Kjo dhe tĂ« tjera tregojnĂ« se Homeri flet pĂ«r kohĂ« dhe ngjarje tĂ« hershme, tĂ« kĂ«nduara para tij, nga aedĂ« dhe rapsodĂ«, emrat historike tĂ« tĂ« cilĂ«ve kanĂ« humbur nĂ« mjegullat e kohĂ«ve dhe shpesh janĂ« veshur me petkun e fantazisĂ« dhe tĂ« legjendĂ«s me kĂ«ngĂ«t e tij magjepse kafshĂ«t e egra, ujĂ«rat i bĂ«nte tĂ« ndalonin rrjedhĂ«n e tyre dhe popullin ti shkonte pas. NĂ« gurrĂ«n e pasur tĂ« kĂ«ngĂ«ve tĂ« lashta tĂ« krijuara nĂ« shekuj, njomi buzĂ«t e saj muza e poetit, qĂ« me "IliadĂ«n" dhe "OdisenĂ«" i ngriti pĂ«rmendore jo vetĂ«m heroizmit, por edhe bukurisĂ« sĂ« artit popullor, qĂ« humbi nĂ« errĂ«sirĂ«n e shekujve dhe u ringjall nĂ« kĂ«to dy poema. Nuk ka asnjĂ« dyshim se pĂ«rpara Homerit ka gjalluar njĂ« letĂ«rsi e pasur gojore, me kĂ«ngĂ« e himne tĂ« ndryshme kushtuar hyjnive, heronjve dhe bĂ«mave tĂ« tyre. PĂ«r kĂ«tĂ« flasin dy poemat e mĂ«dha, vlerat e larta artistike tĂ« tĂ« cilave dĂ«shmojnĂ« qartĂ« se ato janĂ« jo fillimi, por mbarimi i pĂ«rkryer i njĂ« proçesi tĂ« gjatĂ« letrar, PĂ«rpunimin pĂ«rfundimtar tĂ« "IliadĂ«s" dhe "OdisesĂ«" nĂ« gjendjen qĂ« i njohim sot, shumica e studiuesve e çojnĂ« nĂ« shekujt VIII-VII. PĂ«r Homerin ka mendime tĂ« ndryshme si:
-          

I vetmi krijues i dy poemave "Iliada" dhe "Odisea";
-          NjĂ« nga autorĂ«t e mundshĂ«m midis shumĂ« tĂ« tjerĂ«ve qĂ« kanĂ« vĂ«nĂ« dorĂ« mbi to;
-          Njeri qĂ« nuk ka ekzistuar, por qĂ« ky emĂ«r ka mbetur simbol i poezisĂ« epike etj. etj.
TĂ« gjitha kĂ«to kanĂ« krijuar atĂ« qĂ« quhet çështje homerike qĂ« nis me shek. III p.e.r. e vazhdon deri nĂ« ditĂ«t tona. Homeri i ngjan njĂ« mali tĂ« lartĂ«, maja e tĂ« cilit vazhdon tĂ« jetĂ« e mbushur me mjerull. Vendi ku janĂ« krijuar poemat homerike Ă«shtĂ« Joma; gjuha e tyre Ă«shtĂ« dialekti jonian i pĂ«rzier me elemente tĂ« dialektit eolian dhe mĂ« pak tĂ« dialekteve tĂ« tjerĂ«. NĂ« "IliadĂ«n" dhe nĂ« "OdisenĂ«", pĂ«rveç shtresimeve gjuhĂ«sore ka edhe shtresime kohore, qĂ« fillojnĂ« nga periudha para qytetĂ«rimit tĂ« MikenĂ«s dhe mbarojnĂ« afĂ«rsisht nĂ« shekullin IX para erĂ«s sĂ« re. Kjo i ka shtyrĂ« shumĂ« studiues tĂ« mendojnĂ« se nĂ« tekstin e poemave janĂ« futur njĂ« numĂ«r i madh shtojcash nga rapsodĂ« tĂ« veçantĂ«, qĂ« kanĂ« dashur tu pĂ«rshtaten shijeve dhe gjendjes shpirtĂ«rore tĂ« dĂ«gjuesĂ«ve tĂ« tyre. Ka shumĂ« tĂ« ngjarĂ« qĂ« rapsoditĂ« ose kĂ«ngĂ«t qĂ« kanĂ« pasur nĂ« themel tĂ« tyre ciklin Trojan tĂ« gojĂ«dhĂ«nave popullore tĂ« pĂ«rpunuara nga shumĂ« breza rapsodĂ«sh, tĂ« kenĂ« shĂ«rbyer si bazĂ« pĂ«r hartimin e poemave homerike aty nga shekulli IX.   


ARISTOTELI

Aristoteli, njĂ« nga filozofĂ«t mĂ« tĂ« mĂ«dhenj tĂ« tĂ« gjitha kohĂ«ve,lindi nĂ« StragirĂ«, qytet nĂ« bregdetin thrak nĂ« Greqi, nĂ« vitin 384 para erĂ«s sĂ« re. Jetoi shumĂ« kohĂ« nĂ« AthinĂ«, ku u edukua dhe mori mĂ«simet e para tĂ« filozofisĂ« nĂ« shkollĂ«n e filozofit tĂ« madh grek Platonit. NĂ« vitin 342 shkoi nĂ« oborrin mbretĂ«ror tĂ« MaqedonisĂ«, i ftuar nga mbreti Filip si mĂ«sues pĂ«r djalin e tij Aleksandrin. Aty filozofi qĂ«ndoi shtatĂ« vjet. MĂ«simet themelore qĂ« mori Aleskandri, mĂ«shteteshin nĂ« arrritjet e deriatĂ«hershme tĂ« letĂ«rsisĂ«, tĂ« filozofisĂ« dhe tĂ« kulturĂ«s greke, por nĂ« mĂ«nyrĂ« tĂ« veçantĂ« nĂ« leximin e poemave tĂ« Homerit. PĂ«r kĂ«tĂ« qĂ«llim Aristoteli pĂ«rgatiti pĂ«r nxĂ«nĂ«sit e tij njĂ« botim tĂ« veçantĂ« tĂ« poemave homerike. Ă« vitin 335 u kthye nĂ« AthinĂ«, ku krijoi shkollĂ«n e njohur qĂ« u quajt shkolla peripatetike, mbase mĂ«simet bĂ«heshin jashtĂ« nĂ« natyrĂ«, nĂ« sheshin pranĂ« tempullit tĂ« Apollonit. Me vdekjen e Aleksandrit nĂ« vitin 323 para erĂ«s sĂ« re, Athina, e cila ndodhej nĂ«n hegjemoninĂ« maqedonase, ngriti krye me shpresĂ« se do tĂ« fitonte lirinĂ«. Nisi tani njĂ« fushatĂ« kundĂ«r Aristotelit nga armiqtĂ« e tij, qĂ« e paditnin pĂ«r lidhjet qĂ« ai vazhdonte tĂ« mbante me MaqedoninĂ«. KĂ«shtu filozofi u detyua tĂ« largohej nga Athina dhe tĂ« shkonte nĂ« KalkidĂ«, qytet dhe port i GreqisĂ« nĂ« ishullin Eube, ku vdiq mĂ« 322 para erĂ«s sĂ« re,nĂ« moshĂ«n 62 vjeçare. Aristoteli, njĂ« nga mendjet mĂ« tĂ« ndritura dhe mĂ« tĂ« thella tĂ« tĂ« gjitha kohĂ«ve, shkroi mbi shumĂ« probleme dhe nga mĂ« tĂ« ndryshmet. Me pĂ«rjashtim tĂ« matematikĂ«s, lĂ«roi tĂ« gjitha fushat e dijes, duke lĂ«nĂ« politikĂ«n, shkencat e natyrĂ«s, artin etj. Rreth 120 veprat e tij formojnĂ« njĂ« lloj enciklopedie, ku pĂ«rfshihen njohuri ga tĂ« gjitha fushat e diturisĂ«. NĂ« tĂ« gjitha veprat e Aristotelit tĂ« bie nĂ« sy dashuria pĂ«r tĂ« mirĂ«n dhe tĂ« vĂ«rtetĂ«n. MegjithĂ«se e adhuronte dhe e nderonte shumĂ« mĂ«suesin e tij, filozofin Platon, nĂ« mjaft pikĂ«pamje filozofike dhe estetike nuk ishte nĂ« njĂ« mendje me tĂ«.. NĂ« njĂ« nga veprat e tij thotĂ« s'Ă«shtĂ« e arsyeshme tĂ« kesh respekt pĂ«r miqtĂ« e tĂ« vĂ«rtetĂ«n. Por midis miqve dhe sĂ« vĂ«rtetĂ«s Ă«shte gjĂ« e shenjĂ« tĂ« duash mĂ« shumĂ« tĂ« vĂ«rtetĂ«n. Nga jo ide lindi mĂ« vonĂ« dhe shprehja e njohur latine: Mik Ă«shtĂ« Platoni, por mike mĂ« tĂ« madhe Ă«shtĂ« e verteta. NĂ« mjaft nga veprat e tij Aristoteli e shikon letĂ«rsinĂ« dhe artet si mjet me fuqi tĂ« madhe edukuese. NĂ« veprĂ«n Poetika thotĂ« se qytetarĂ«t duhet tĂ« merren me punĂ«, tĂ« ruajnĂ« paqen dhe tĂ« kryejnĂ« vepra tĂ« doishme e tĂ« bukura. NĂ« kĂ«tĂ« vĂ«shtrim rĂ«ndĂ«si tĂ« veçantĂ« i kushton filozofi edukimit tĂ« njeriut me muzikĂ« dhe me arte tĂ« tjera, tĂ« cilat ushqejnĂ« shpirtĂ«risht dhe intelektualisht.  

Aristofani

Aristofani ka Lindur në Athinë aty nga viti 445, p.e.r. Si për shumë autorë të antikitetit, edhe për këtë komediograf të madh shumë pak gjëra dihen rreth jetës së tij. Shkroi 44 komedi nga të cilat kanë arritur vetëm 11. Këto sipas rendit kohor janë: "Aharnianet", "Kalorësit", "Retë", "Grerëzat", "Paqja", "Zogjtë", "Lisistrata", "Thsmoforiet", "Bretkostat", "Gratë në parlament" dhe "Pluti". Këto 11 komedi të plota janë e vetmja trashëgimi që hedh paksa dritë mbi rrugën e zhvillimit të komediografisë klasike greke, e cila njohu mbi 150 autorë me rreth 900 komedi, nga të cilat kanë mbetur vetëm emrat, titujt dhe fragmente të shkëputura. Aristofani jetoi dhe krijoi në periudhën kur filloi të ndihej kriza ekononike dhe ideologjike në strukturën e shtetit demokratik skllavopronar. Shtimi dhe përqëndrimi i pronës së madhe private në duart e skllavopronarëve solli me vete varfëimin e zejtarëve, të fshatarësisë së mesme e të varfër, me një fjalë të masave të gjera të prodhuesëve të vegjël. Shprehje e gjallë e krizës së thellë nëpër të cilën po kalonte mbarë Greqia, ishte lufta e Peloponezit midis Athinës dhe Spartës që nisi në vitin 431 dhe mbaroi në vitin 404 para erës së re. Kjo luftë e gjatë, përfundimi i të cilës do t'i siguronte njerës nga të dy palët hegjemoninë(1) mbi mbarë vendin, solli shkatërrime të mëdha në ekonomi e në njerëz. Këtyre fatkeqësive iu shtuan edhe ato që solli epidemia e rëndë e murtajës, që ra në Athinë aty nga fillimi i luftës e që shfarosi një të tretën e popullsisë. Lufta, ku ngrihej greku kundër grekut, ngjarjet e tjera të kobshme, sëmundjet, shkaktuan një fare rënie shpirtërore dhe indiferentizëm te qytetarët ndaj jetës politike e shoqërore.

Sofokliu

Sofokliu, sĂ« bashku me Eskilin dhe Euripidin, janĂ« tre poetĂ«t mĂ« tĂ« mĂ«dhenj tĂ« tragjedisĂ« greke. Jetoi nĂ« periudhĂ«n e lulĂ«zimit tĂ« qytetit-shtet tĂ« AthinĂ«s. Lindi mĂ« 497 para erĂ«s sĂ« rè, nĂ« njĂ« fshat piktoresk afĂ«r AthinĂ«s, nĂ« KolonĂ«, bukuritĂ« e tĂ« cilit i kĂ«ndoi me frymĂ«zim nĂ« vargjet e tragjedisĂ« sĂ« tij tĂ« fundit "Edipi nĂ« KolonĂ«": "Kolona dritĂ«plotĂ«/ ku zĂ«Ă«mbĂ«l bilbil/ kĂ«ndon nĂ« pyllin gjetheblertĂ«,/ ku fryn me gaz flladi i freskĂ«t,/ edhe hardhia, dhunti e Bakut/ fruta tĂ« bollshme na sjell". QĂ« i ri, Sofokliu mori njĂ« edukatĂ« shumĂ« tĂ« mirĂ« nĂ« pregatitjen fizike dhe mendore, ashtu siç e kĂ«rkonte tradita e epokĂ«s. PĂ«r bukurinĂ« fizike dhe aftĂ«sitĂ« e tij muzikore e letrare, nĂ« moshĂ«n 17 vjeçare u zgjodh tĂ« drejtonte korin e tĂ« rinjve qĂ« do tĂ« kĂ«ndonte me rastin e fitores sĂ« grekĂ«ve kundĂ«r ushtrisĂ« pĂ«rse pranĂ« ishullit tĂ« SalaminĂ«s, nĂ« vitin 480. Kjo, dhe fitore tĂ« tjera pĂ«rpara dhe pas luftĂ«s sĂ« SalaminĂ«s, betejat kundĂ«r dĂ«rgatave tĂ« njĂ«pasnjĂ«shme ushtarake tĂ« monarkisĂ« pĂ«rse, ngritĂ«n lart shpirin e popullit tĂ« vogĂ«l trim e liridashĂ«s tĂ« AthinĂ«s dhe zgjuan vetĂ«dijen e tij pĂ«r nevojĂ«n e bashkimit, nĂ« mbrojtje tĂ« çështjes sĂ« pĂ«rbashkĂ«t pĂ«r ta ndier veten si njĂ« forcĂ« e vetme politike e kulturore. Sofokliu mori pjesĂ« nĂ« konkurset tradicionale mĂ« tepĂ«r se njezet herĂ«, tetĂ«mbĂ«dhjetĂ« herĂ« zuri vendin e parĂ« dhe mĂ« tĂ« rrallĂ« tĂ« dytin, asnjĂ«herĂ« vendin e tretĂ«. Nuk udhĂ«toi kurrĂ« jashtĂ« atdheut tĂ« tij, AtikĂ«s, qĂ« e donte aq shumĂ« sa qĂ« shtyu çdo lloj ftese qĂ« i bĂ«nin sundimtarĂ«t e ndryshĂ«m pĂ«r ta pasur nĂ« oborret e tyre. Pas shfaqjes sĂ« tragjedisĂ« "Antigona" nĂ« vitin 442, Sofokliu u bĂ« kaq i njohur dhe i dashur, saqĂ« u zgjodh midis strategĂ«ve, sĂ« bashku me udhĂ«heqĂ«sin e shtetit tĂ« AthinĂ«s, Perikliun, pĂ«r tĂ« drejtuar flotĂ«n athinase kundĂ«r ishullit Samos. Por gjatĂ« kĂ«saj dĂ«rgate poeti nuk u shqua si strateg. Madje edhe vetĂ« e pranonte se nuk kishte aftĂ«si tĂ« veçanta nĂ« punĂ«t e luftĂ«s dhe tĂ« politikĂ«s. Sofokliu pĂ«lqeu mĂ« tepĂ«r t'i kushtohej dijes dhe artit, tĂ« ruante qetĂ«sinĂ« shpirtĂ«rore, larg joshjes pĂ«r tĂ« marrĂ« ofiqe politike. Me mendje tĂ« freskĂ«t e tĂ« kthjellĂ«t ai jetoi 91 vjet. Vdiq mĂ« 406 para erĂ«s sĂ« Re.

1 comments:

Unknown said...

po te letersise romake?

Post a Comment